Heb je veel geld nodig voor een innovatie? Als dat waar is dan zouden innovaties alleen van grote kapitaalkrachtige bedrijven komen. Dat blijkt niet zo te zijn. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid laat via haar website weten dat kleinere bedrijven innovatiever zijn. Volgens de Raad komt dit doordat kleinere organisaties flexibeler zijn en onderzoek en exploitatie makkelijker kunnen combineren.
Een andere reden is dat grote bedrijven gevestigde belangen hebben en dus veel te verliezen. Zij zullen minder snel aan innovaties werken die hun bestaande markt aantasten. Vooral als aandeelhouders het management in de nek hijgen op zoek naar korte termijn winst. Nieuwkomers hebben daar geen last van. Die hebben nog niets te verliezen. Op de langere termijn snijden grote bedrijven zichzelf pijnlijk in de vingers als ze niet investeren in innovatie of meegaan in een ontwikkeling.
Een mooi voorbeeld is het 133 jaar oude Kodak. De voormalige marktleider van fotorolletjes die niet meeging in de ontwikkeling van de digitale consumentencamera. Het moet voor Kodak spannend zijn geweest om in deze nieuwe ontwikkeling mee te gaan. Dat zou namelijk hun comfortabele positie in de bestaande markt voor fotorolletjes kunnen kannibaliseren. Toch was de beslissing om hier niet in mee te gaan achteraf niet erg verstandig. Nog maar kort geleden ontsnapte Kodak ternauwernood aan een faillissement. Met Ecofont maken we hetzelfde mee in de printermarkt. De grote printeraanbieders willen niet graag hun hoogmarge product – inkt en toner – verliezen en proberen een snelle uitrol van milieuvriendelijke inktbesparende oplossingen zo lang mogelijk tegen te houden.
Kleine bedrijven hebben minder last hebben van gevestigde belangen en bureaucratie. Ze hebben wel de nadelen van een beperkt budget, hoewel een gebrek aan geld ook juist voor extra creativiteit kan zorgen. Het dwingt tot alternatieve oplossingen. Kleine ondernemers kunnen bovendien investeren met een ander waardevol bezit, namelijk hun eigen ‘tijd’. Simpelweg de avonduren en rustige periodes aan innovatie besteden. Zo is het Ecofont ook ontstaan. Alleen maar door ‘verloren uurtjes’ in te zetten voor de ontwikkeling van iets nieuws.
Een tijd van crisis biedt zo gezien ook kansen. Het is een zware tijd voor veel zzp-ers en kleine ondernemers die minder of helemaal geen werk meer hebben. Dat betekent wél dat ze meer beschikbare tijd hebben. Die kunnen ze gebruiken om te wachten tot de economie aantrekt of gebruiken om nieuwe dingen te ontwikkelen die later iets kunnen opleveren. Ik ben ervan overtuigd dat als kleine ondernemers dit massaal gaan doen dat we dan sneller uit de crisis zijn dan we nu voor mogelijk houden. In plaats van te consumeren op de ‘pof’ creëren we dan alvast waarde voor de toekomst. We kunnen van de crisis ook een waardevolle tijd maken.
Sprout Magazine, Alexander Kraaij
Erwin Visser
Directeur Immens advies
Martje Ebberink
Communicatieadviseur Universiteit Utrecht
Bas Litjens
Beleidsadviseur MBO Raad
Nelleke Lafeber
Beleidsadviseur MBO Raad
Halvard Jan Hettema, Annet Feijen
Adviseurs Servicepunt examinering mbo
Marie-Louise van Rossum
Marketing Manager
Petra Havinga
Wetenschappelijk medewerker Trimbos-instituut
Jaap van Balen
Bestuurslid KVNM
Sanna de Boer
Communicatieadviseur School en Veiligheid
Kirke Mulders
Project leader, Gemeente Utrecht
Rick van den Bos
Hoofd marketing en innovatie BAM Woningbouw
Eugène Litamahuputty
Campagnecoördinator CNV Internationaal
Majne van de Merwe
Directrice Rosenbaum Select
Annebeth Felet
Marketing, communicatie en Publiciteit bij Amersfoort in C
Irene Edzes
Architect Vollmer en Partners
Werner Most
Directeur Netherlands Proteomics Centre
Maarten Stockschen
Directeur De Kargadoor
Bas van Breukelen
Assistant Professor Universiteit Utrecht
Danielle van Eden
Directeur Whiplash Stichting Nederland
Nicole van der Meulen - Diebels
Marketing & Sales bij Arts en Zorg
Ciska Proos
Productmanager B.Braun Medical B.V.
Eugène Litamahuputty
Campagnecoördinator CNV Internationaal